tisdag 28 juli 2015

Jag åt mina första ostron i Cancale

Jag hade aldrig ätit ostron innan jag kom till Cancale i norra Bretagne. Så här efteråt vet jag inte om jag hade planerat att göra det heller. Maken hade dock läst på och visste att om man någon gång ska äta ostron så är det i Cancale som av många benämns som ostronens huvudstad. Vill man veta mer oss just ostronen i Bretagne kan man klicka sig in på Ostronguiden och läsa lite mer. I vilket fall så handlar det om det enorma tidvattnet upp till 15 meter som tydligen ger en bra syresättning till ostronen och planktontillväxt.

Ostronodlingar
Vi promenerade längs havet i Cancale när maken talar om att vi ska äta ostron. Här tänkte jag eftersom det bara såg ut som några marknadsstånd och en pir som sluttade ner i havet. Jodå, det var precis där de första ostronen skulle slukas, så han gick och köpte en tallrik med sex ostron och en citron.


Dessa skulle sedan ätas och damen som hade sålt dem instruerade att skalen skulle slängas ner på stranden medan tallriken och citronen skulle tillbaka till henne.


Det första ostronet var ingen höjdare eftersom mina förväntningar var att det skulle vara lite otäckt. Tänk vad förutfattade föreställningar kan ställa till det. Fast skam den som som ger sig tänkte jag och smakade ytterligare ett ostron och för varje intaget ostron smakade det bara bättre. Det hela slutade med att maken fick köpa sex ostron till och att vi även åt ostron på kvällen.

Det allra första ostronet.
Det var inte sista gången jag åt ostron om jag får bestämma. Vi får se när det blir nästa gång.

Piren med ostronförsäljningen.


Katarina

1 kommentar:

  1. Vi åt också ostron i Cancale (i december i år). Vi hade iofs ätit ostron förut, men i Cancalen lärde vi oss för första gången att öppna dem själva! ;)

    SvaraRadera